Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

انجمن مبارزه با تقلب علمی

Faramarz Ashenai Ghasemi | شنبه, ۹ مرداد ۱۳۸۹
با سلام

به نظر می رسد زمان ایجاد تحول در این فرآیند (تلاش برای مبارزه با تقلب علمی) فرا رسیده باشد. زیرا در حال حاضر، کل فعالیت اعضای این بلاگ تقریباً به نوشتن حداکثر دو- سه مطلب در ماه و نهایتاً اظهار نظر درباره همان دو- سه مطلب خلاصه شده است.

لذا، به منظور هرچه بیشتر شدن بازده این فرآیند، پیشنهاد می کنم که اعضای موسس، به همراه آن عده از اعضای دیگر که تمایل دارند، انجمنی مثلاً تحت عنوان "انجمن مبارزه با تقلب علمی" تأسیس نمایند. یک چیزی مثل انجمن مهندسان مکانیک ایران یا دیگر موارد مشابه. آنگاه با انجام فعالیتهایی چون برگزاری کنفرانس و یا کارگاههای آموزشی، چاپ نشریه و . . . ، به نحو عملی و مناسبتری به مبارزه با این امر مذموم پردازند. اطمینان دارم که مقالاتی که در این زمینه چاپ می شوند، برای جامعه علمی مان، بسیار مفیدتر از برخی مقالاتی است که هر روز توسط جامعه علمی مان در نشریات مختلف جهان به زیور طبع آراسته می گردند.

با احترام

فرامرز آشنای قاسمی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۵/۰۹
Faramarz Ashenai Ghasemi

نظرات (۱)

بنده از اینکه مبارزه با دزدی علمی دارای تشکیلات منسجمی شود و متولی ژورنال و کارگاه های اموزشی در این زمینه شود استقبال می کنم اما این ایده که چنین تشکیلاتی اداره این وبلاگ را بر عهده گیرد و یا جایگزین آن شود را قابل قبول نمی دانم به دلایل زیر:
1- وبلاگ دارای مدیران ثابت و مشخص است در حالی که انجمن به صورت دموکراتیک اداره می شود و در بسیاری موارد تجربیات دموکراتیک در ایران موفق نیستند. امروز همه ما می دانیم که موسسین این بلاگ، مدیران آن هستند و خواهند بود و اگر آنها را قبول داشته باشیم به همکاری و حمایت ادامه می دهیم و گرنه رابطه مان را قطع می کنیم. اما در صورت تشکیل انجمن (مثل بسیاری از انجمن های صنفی) شاهد کشمکش و جناح بندی و درگیری برای تصاحب کرسی ها خواهیم بود و سرانجام هم معلوم نیست بعد از چند وقت چه کسانی بر صندلی های انجمن تکیه بزنند.
2- با این وبلاگ کسانی همکاری می کنند که دلشان برای وضعیت دانشگاه های این مملکت می سوزد و هیچ چشمداشتی ندارند و حتی بسیاری با نام مستعار و ناشناس همکاری می کنند، در حالی که پس از تاسیس انجمن پای بسیاری افراد با اهداف ناپاک به این تشکیلات باز خواهد شد و چنین گفتگویی بعید نیست:
من: جناب دکتر ببخشید ممکن است نگاهی به این مقاله خارجی بیاندازید. چند پاراگراف آن به مقاله شما بی شباهت نیست.
جناب دکتر: اصلا می فهمید چه می گویید. من خودم عضو پیوسته انجمن مبارزه با تقلب هستم. این تهمت ها به من نمی چسبد. برو دهنتو آب بکش مرتیکه خر!
3- این وبلاگ سیاسی نبوده و نخواهد بود. اما وقتی برخی سیاستمداران دست به تقلب های آشکار میزنند طبیعتا از کنار آن نمی گذرد (البته امیدوارم در آینده شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم). سیاستمدارانی هستند که تحمل انتقاد را ندارند ولی متوقف کردن وبلاگی که موسسین آن استادان برجسته هستند کار کم هزینه ای نیست ولی تعطیل و غیرقانونی کردن یک انجمن و تشکل به آسانی تایپ یک برگ نامه است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی