Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۱/۰۶/۲۳
PaP-admin

نظرات (۱۴)

مهدی زرگرنتاج انتظار داشتی در مورد متقلب ها مثل افراد خیر نازنین صحبت کنیم. تقلب جرم است که گاهی منجر به اثرات سوئی به مراتب بدتر از قتل می شود. محقق بی بظاعتی که تمام عمرش را صرف کارش کرده اگر مورد سرقت علمی کلان قرار بگیرد (مثلا طرحش به سرقت برود) تمام پشتوانه کار و زحمت خود را از دست داده دچار یاس و ناامیدی می شود و چه بسا اقدام به خودکشی کند. تقلب جرمی است که آثار سوء آن در همه موارد یکسان نیست و بسته نوع و زمان و مکان اثرات مختلفی دارد. به نظر بنده حقیر استادی که تقلب می کند مجرم تر است. چون هدایت دانشجو به دست او سپرده شده است. کمترین کاری که با استاد متقلب می توان کرد اخراج از محل کار است.

۱۴ آبان ۹۱ ، ۰۱:۴۳ مهدی زرگرنتاج
من نمی‌فهمم چرا در مورد متقلب‌ها مثل آدم‌کش‌ها صحبت می‌کنید! 
۱۰ مهر ۹۱ ، ۰۱:۱۵ مصطفی حسن پناه
تعبیر ید بیضا بی مسماست!
ایرانی ها ید طولایی دارند ...
 سلام به همه
چرا همه چیز رو سیاسی می بینید. مقالات از کشورهای دیگه هم داریم که حتی چند ماه بعد از چاپ شدن و مشخص شدن تقلب از سایت حذف شدن
مثل این مقاله که هندیه
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0223523411003242
 به جای اینکه تا یه اشتباهی مشخص میشه براش صد تا دلیل و مقصر بسازیم بهتره این پدیده مخرب رو از جامعه علمی کشورمون دور کنیم نه اینکه کار رو توجیه کنیم یا دلایل عجیب و غریب براش بسازیم.
یعضی دوستان هم برای خود عالمی دارند. تصور می کنند همه دنیا الان دارند به خاطر کورش کبیر به ما ایرانی ها تعظیم می کنند، آنوقت بعضی ها حسودیشان می شود علیه ما خبرسازی می کنند. 
شما کجا بودید دوست عزیز تا الان که صدها پست در استادان علیه تقلب اشاعه گناه کرده اند و متقلبان را رسوا، چیزی نگفتید. حالا که خبر به زبان انگلیسی و در روزنامه چاپ شده می خواهید نویسندگان آن را امر به معروف کنید؟ 
جناب ناصر احدی،
نظر شما محترم ولی بهتر است اندکی در تئوری توطئه خود تجدید نظر کنید. از ابتدا تا انتهای این مقاله اصلا اشاره ای شده که این خانم چه ملیتی دارند؟ به هر حال این خانم اشتباهی کرده و هر اشتباهی تاوانی دارد. تقلب هر کسی اینجا محرز بشه همین واکنش را نشان می دهند، طرفنظر از ملیت.
به نظرم اگر بخواهیم عکس این خانم را در این بلاگ بگذارید باید عکس به سایر متقلبان ایرانی را نیز بگذارید مثل آن دانشجوی متقلب منظورم کامران است.
 گلناز
خدا پدرت را بیامرزد, این وسط یک حرف حسابی می زنی, راستی هیچ فکر کرده اید برای اینکه خانم دقیقی به این مرحله از زندگی برسد چقدر کشور ایران, پدر و مادر او و خود و تلاش کرده است؟ آیا به همین راحتی باید ایشان فاتحه درس و تحصیل را برای یک اشتباه بخواند؟ به نظر من که اصلا انصاف نیست که عکس این خانم را در یک وبلاگ ایرانی بگذاریم و این جور با این طرف برخورد کنیم. 


 میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمانست.
حالا قضیه تقلب خانم دقیقی و استاد راهنمای او هم در مقایسه با آنچه ما در ایران به آن تقلب می گوییم مصداق همین فاصله زمین تا آسمان است.  این خانم متنی را در مقاله آورده و دقیق به مرجع رجوع نداده است و ما در ایران مقاله یکنفر دیگر را برمی داریم و نام خودمان را جایگزین می کنیم.  البته هزینه ای که در آمریکا یا کانادا برای کوچکترین مصادیق تقلب باید پرداخت شود خیلی خیلی سنگین است و برای همین موارد آن کم است. 
نیمای عزیز

اگر به کامنت های مرتبط با خبر اصلی مراجعه کنید متوجه می شوید که مقاله مروری بوده, اگر نویسنده مقاله و یا کار علمی باشید متوجه می شوید که بعضی مواقع آدم ناآگاهانه مرتکب اشتباه می شود. نمونه های مشابه کار تحقیقی نازنین توسط بسیاری از ملیت های دیگر در دور و بر دنبا منتشر می شود. باور کن صادقانه می گویم. شما برای نمونه 50 مقاله از سایت ساینس دایرکت از ملیت های دیگر بردارید و به کمک ابزارهای مجانی تقلب یاب جستجو کنید به سادگی کپی برداری را کم و بیش پیدا خواهید کرد. چند وقت پیش این آمریکایی ها روی یکی کارهای تحقیقاتی اساتید دارای سمت سیاسی زوم کرده بودند و چند نمونه نیز پیدا کردند. 
از خودتان هیچ پرسیده اید چرا مجله نیچر و یا ساینس باید تقلب نزد ایرانی ها را بزرگ نمایی کند؟ 
در همین دانشگاه واترلو در کشور کانادا من از یکی از دوستان که آنجا درس خوانده بود شنیدم یکی از اساتید چینی تبار مقاله هایی را که برای داوری دریافت می کند رد می کند و بعد به دانشجویان خود می دهد تا از آن ایده بگیرند و با توسعه آن مقاله را به جای دیگر بفرستند. این موضوع را چند نفر می گفتند ولی در هیج جا چیزی راجع به آن نمی نویسند. چرا ؟ چون ایرانی نیست. چینی های گروه های متحدی در کشور کانادا هستند. برای همه چیز یکدیگر را پشتیبانی می کنند. شاید باورش سخت باشد برای نقل و انتقال خود بین شهرها نیز وسائط نقل و انتقال خود را ایجاد کرده اند. به طور مثال اگر از همین شهر واترلو به تورنتو بخواهید با اتوبوس معمولی رفت و آمد کنید 50 دلار هزینه دارد ولی این چینی ها برای خودشان سرویس هایی راه اندازی کرده اند که با 10 دلار در زمان های معین کار نقل و انتقال را برا ی خودشان انجام می دهند. در همین شهر واترلو که این بنده خدا انگشت نما شده شما به ندرت ایرانی ها را متحد می بینید ولی سایر ملیت ها خیلی به یکدیگر کمک می کنند. در دانشکده برق دانشگاه واترلو, دانشجوهای چینی تفریبا تمامی تمرین های حل شده ترم های قبل را دارند و بین هم نیز توزیع می کنند ولی اگر از یک ایرانی جزوه ترم قبل را بخواهید شاید با اکراه به شما بدهد. ایرانی ها ید بیضایی دارند که یک وب سایت راه بیندازند و مثلا کارهای اشتباه همدیگر را در معرض نگاه دیگران بگذارند. نمونه آن هم مقاله دست کاری است که در این سایت برای تشدید مسخره کردن یک استاد دانشگاه آزاد در این سایت گذارده شده است. 

در قرآن کریم آیه ای است که می گوید اشاعه فساد گناهی بیشتر از خود فساد دارد.  آن استاد بخت برگشته ایرانی مقاله ای را در یک ژورنالی که در ساینس دایرکت چاپ کرده و نسخه اصلی آن نیز دارای اشکالاتی هست. (البته ژورنالی که مقاله در آن چاپ شده فقط به دلیل آنکه توسط ساینس دایرکت چاپ می شود در لیست سیاه این سایت و سایر سایت های فرار نمی گیرد ولی اگر به محتوای آن ژورنال نگاهی بیندازید شاهکارهای ژورنال را از ملیت های دیگر نیز خواهید دید و خندید. )
خوب حال یک سری آدم از خدا بی خبر با دست کاری روی مقاله اصلی شروع به مسخره کردن آن می کنند, من و شما نمی دانیم ولی صاحب این سایت آن را روی سایت خود قرار می دهد و اسباب خنده و مسخره آن فرد را دوباره فراهم می کند. آیا این کار اخلاقی است؟ شما حتی اگر به مذهب و دین اعتقادی نداشته باشید این کار موسس این سایت را تقبیح می کنید. اگر چه در فرآن کریم می خوانیم یا ایها الذین آمنو لا یخسر قوم من قوم ( آی کسانی که ایمان آورده اید قومی از شما فوم دیگر را مسخره نکند). 
ببخشید ادعای مذهبی بودن ندارم ولی انشاء الله ما ایرانی ها کمی به خود بیاییم و صرف نظر از اعتقاد ها خود به اصول اولیه اخلاقی پایبند باشیم, قومی متحد شویم و همدیگر را حمایت کنیم. اشتباه های همدیگر را از راه درست به همدیگر گوشتزد کنیم و برای توسعه ایرانی آباد کوشا باشیم. 
پایدار باشید
ناصر
 خیلی متاسفم شدم برای خانم نازنین دقیقی. آینده درخشانی را متاسفانه از بین برد برای خودش. متوجه شدم که تمام وب سایت های مربوط به خودش رو بسته است. حیف!
 @ احدی: شما از کجا فهمیدی که این دو مقاله هر دو مروری است؟ ضمناً به فرض که هر دو مقاله مروری باشه، اونوقت تقلب کردن حلاله؟
این خانم دانشجوی واترلو بوده. در آمریکای شمالی به تجربه شخصی میگم که توی ترم اول برای دانشجوهای دکتری کلاس هایی کاملاً توجیهی میگذارند و کاملاً آنها را در مورد تقلب تفهیم میکنند، بهانه ناآگاهی خیلی بهانه بچه گانه ای است.
ثالثاً شما چرا اصل موضوع رو ول کردی چشبیدی به روزنامه؟ حالا مثلاً ایرانی ها چه فرقی با بقیه دارند که بخواد این روزنامه آبروشون رو ببره؟ شما توجه کردی که استاد این خانم هم متهم شده و فردی بسیار با نفوذ و باسواد بوده است، با این حال آبرویش را به قول شما برده اند. پس با او هم که ظاهراً اصلیت چینی دارد این روزنامه لج است؟
هر چه قدر سعی کردم ربط اشغال سفارت در 33 سال پیش به سرقت علمی این خانم رو پیدا کنم متاسفانه نتوانستم!
اگر خبر را بخوایند متوجه میشوید که استاد اصلی این اتهام را پذیرفته است و عذر خواهی کرده است و هزار چور بهانه تراشی هم نکرده است!
به جای توجیح کمی واقع بینانه به مسائل نگاه کنید لطفاً
۲۴ شهریور ۹۱ ، ۱۴:۵۲ محمد مهدیان
به نظر از مواردی است که دانشجوی ایرانی به دلیل ندانستن معنی تقلب، نخواسته تفلب کرده است و حتا نفهمیده که کاری که می‌کند نامش تقلب است.

واقعاً به نظر می‌رسد که مشکل ما در مورد تقلب تنها مسئله‌ی اخلاقی و فرهنگی نیست. باید به طور جدی استانداردهای رفتار علمی در دانشگاه‌ها تدریس شود.

 با سلام

 

به نظر می رسد هر دو مقاله مروری باشند و هیچ کدام اعدای ارائه نتایج ندارند. من فکر می کنم این خانم ایرانی ممکن است اشتباه کرده باشد ولی این روزنامه خیلی علاقه دارد آبروی ایرانی ها را ببرد. شما ببینید الان در لیبی سفیر کشور آمریکا به همراه سه نفر دیگر کشته می شوند ولی آب از آب تکان نمی خورد ولی کشور کانادا بدون هیچ مقدمه ای اقدام به خارج کردن کارمندان خود از تهران می کند چرا چون جان آنها در خطر است. آخر مگر در حادثه سفارت انگلستان کسی صدمه دید؟ مگر حتی 33 سال پیش در حادثه سفارت آمریکا در تهران کسی مرد؟

این روزها دولت سرقدرت کانادا منتظر هر بهانه ای است که علیه ایرانی ها جنجال به پا کند.

ناصر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی